RenMSM | Prosessen med å få frigjort maca
16799
post-template-default,single,single-post,postid-16799,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-3,qode-child-theme-ver-,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Prosessen med å få frigjort maca

Dette er et innlegg vi la ut på facebook-gruppen «Vi som vil bidra til å få omgjort de nye importreglene for kosttilskudd» den 28.12.2017, for å beskrive prosessen med å få frigjort maca.

Hei

Mange har mange spurt oss (MSM Norge) hvordan vi jobber for å få frigjort nye produkter. Her vil vi dele hvordan en slik prosess kan se ut for å få omklassifisert et produkt fra legemiddel til ikke-legemiddel. Prosessen med Maca varte i 2 år, og resulterte i at Maca ble fullstendig omklassifisert til handelsvare. Vi er stolte over å nå lansere Full Spectrum Maca i vår nettbutikk: http://renmsm.no/produkt/full-spectrum-maca/

Dette er en ganske revolusjonerende avgjørelse fra Legemiddelverket, som vanligvis benytter en hver liten smule av tvil til å klassifisere alt som finnes som legemiddel. Basert på de nyere avgjørelsene (maca, kollagen og Nigella Sativa) kan det virke som at det har skjedd et skifte i hvordan avgjørelser taes, men dette har ikke Legemiddelverket villet bekrefte. Det er jo forståelig, forsåvidt. Å bekrefte dette ville vært å innrømme at tidligere avgjørelser har vært feil, og det er noe av det vanskeligste som finnes for statens byråkrater

Maca-søknaden ble sendt inn 13.11.2015, og i følge Legemiddelverkets nettsider kan man forvente 6 måneders saksbehandlingstid.

– Første purring sendte jeg 4.6.2016. Svar ble gitt 2 måneder etterpå, 14.8.2016: «Legemiddelverket har mottatt mange søknader om klassifisering, og beklageligvis blir derfor saksbehandlingstiden lenger enn forventet. »

– Etter ett par mailer frem og tilbake (som tok 3 måneder) for å få et mer konkret tidsperspektiv, hvor jeg til slutt refererer til Forvaltningsloven §11a, får jeg svar den 18.11.2016: «Jeg har vært i kontakt med saksbehandler og kan opplyse deg om at søknaden trolig vil bli ferdigbehandlet før jul eller like etter nyttår.»

– Purring sendt 16.1.2017. Svar 17.1.2017: «Jeg kan derfor ikke si noe konkret, men jeg satser på å få den ferdigstilt i løpet av februar.»

– Mail fra legemiddelverket (uoppfordret!!!), 28.2.2017, med beskjeden: « Jeg satser på å få det ferdigstilt og sendt ut så fort jeg kan i løpet av mars.»

– Purring sendt 27.3, svar umiddelbart: «Jeg håper å få ferdigstilt den i løpet av uka.»

– Mail fra legemiddelverket (uoppfordret!!!), 28.4.2017, med beskjeden:: «Men søknaden din er først i køen og jeg fortsetter med den så fort jeg har anledning.»

– Purring 10.5.2017, svar 11.5: «Men etter det står klassifisering på timeplanen, og Macasaken din er som sagt først i køen.»

– Etter dette gikk jeg aktivt inn for å stille dem til veggs for brudd på forvaltningsloven og krevde at ledelsen tok tak i saken.
Dette resulterte i at de ansatte en ny person til å ta unna
klassifiseringssakene. Likevel skulle det ta et halvt år til!!!

– Purring 2.6, svar 12.6: «Jeg kan ikke annet å beklage at det tar tid, og jeg skal holde deg oppdatert på søknaden din.»

– Uoppfordret mail 23.6: «Jeg må bare beklage – jeg rakk dessverre ikke å bli ferdig med Macaklassifiseringen din. Jeg fortsetter etter ferien.»

– Purring 12.9, svar 13.9: «Jeg kan ikke annet å beklage over at det tar tid.»

– Purring 7.10, svar 9.10: «Den nye ressursen sitter med Macasøknaden din nå, og jeg regner med at vi kan sende ut vedtaket i løpet av denne eller neste uke.»

– 20.10.17 ble søknaden endelig ferdigbehandlet, 2 år etter søknaden ble sendt inn.

Så slik foregår en prosess med Norske myndigheter. Det kan være er veldig utmattende, og det var en av hovedårsakene til at jeg ønsket å slutte i helsekostbransjen for mange år siden.

Da jeg gikk inn i bransjen igjen for 3 år siden var jeg forberedt på denne typen uthalingstaktikker.

Nå vet jeg at det er jeg som må trøtte ut byråkratene med klagerunder, referanser til paragrafer og rettsavgjørelser, og ikke gi meg før de gir solide svar.

Denne taktikken har fungert på alt jeg har vært involvert i, og helsekostmarkedet i Norge er helt annerledes nå, enn for 3 år siden.

Vi i MSM Norge kommer til å fortsette å presse på alle mulige vinkler vi kan, der hvor myndighetene tar ulovlige eller urimelige avgjørelser. Dette gjør vi ikke bare for vår egen del og egne produkter, men for hele bransjen.

I tillegg har vi delt råd og tips til andre leverandører, og vært aktive med innspill på regelverk for produkter vi ikke fører selv. F.eks. for C-vitamin var det vårt innspill som gjorde at 1000mg ble maksgrensen, i stedet for bare 800mg.

Vi vet at denne facebook gruppen har stort engasjement for internetthandel. Vi håper likevel at dere støtter oss i den jobben vi gjør, ved å velge våre produkter og handler i Norge

Ønsker alle en riktig god romjul og nyttårsfeiring
Vennlig hilsen Marius og Monica i MSM Norge AS

1Comment

Post A Comment